home

meteo
ostrzeżenia

prezenty
voucher
realizacje
reportaże
video
filmy
 
bushcraft
puszczaństwo
szkolenia
senior
kids-szkolenia dla dzieci morsowanie zimowe
kalendarz
imprez
dołącz
do nas
współpraca partnerzy
 
  Bushcraft/Puszczaństwo
Techniki przetrwania uczą umiejętności znanych naszym starożytnym przodkom, z których wiele jest nadal praktykowanych do dzisiaj, te umiejętności realizuje sę zazwyczaj pod hasłem „puszczaństwo”, które jest polskim tłumaczeniem ang. „bushcraft”. Nie należy mylić bushcraftu z survivalem, bo podczas gdy pierwsze to odpoczynek i harmonijna współpraca z naturą, drugie to wysiłek i nieustająca walka o przetrwanie.
Bushcraft to wieczory przy ogniu, noce pod gołym niebem i w szałasach, zdrowa naturalna żywność i aktywność na świeżym powietrzu, rzeźbienie w drewnie i wyplatania, sposoby gotowania, opędzenie się od komarów. To znajomość ziół leczniczych i roślin jadalnych. Bushcraft to również umiejętność polowania z skonstruowanych śmiertelnie skutecznych pułapek czy łuku, ościeni na ryby.

Wszystko to co człowiek może robić na łonie natury, nie wyrządzając szkody otaczającej przyrodzie.
 
 

 

Zapraszamy od listopada do marca na cotygodniowe morsowanie w każdą niedzielę godz. 12.00
Kosewo przystań żeglarska HORN - GPS - 52.399951,17.949412

        ___________KALENDARZ MORSOWAŃ 2017/2018    
             
  rok miesiąc   _______________morsowania - dni miesiąca (niedziele godz.12.00)   miejsce/MAPA
  2017 październik   1-brak 8 15 22 29 Kosewo Horn
  2017 listopad   5 12 19 26   Kosewo Horn
  2017 grudzień   3 10 17 24 31 Kosewo Horn
  2018 styczeń   7 14 21 28
Kosewo Horn
  2018 luty   4 11 - Mielno 18 25   Kosewo Horn
  2018 marzec   4 11 18 25- zakończenie   Kosewo Horn
                   
                   
  2017 grudzień   ____________grudzień 2017 - noworoczne wspólne morsowanie w Ostrowie Starym - termin do ustalenia Ostrowo Stare
  2018 luty   11 luty 2018 - coroczny wspólny wyjazd na XV Międzynarodowy Zlot Morsów w Mielnie Mielno
  2018 styczeń/luty   morsowanie z sauną - termin: styczeń/luty Kosewo
        ____________  
Komunikaty

 

___- morsowanie noworoczne w grudniu 2017 tradycyjnie odbywa się w miejscowości Ostrowo Stare nad jeziorem powidzkim (GPS 52.4232854, 17.9431498)

> Morsy Słupca na FACEBOOK <

 

26 - (niebieski kolor) - planowane morsowanie kontakt mail: WSS  
26 - (czarny kolor) - brak morsowania survivalwielkopolska@gmail.com  
26 - (czerwony kolor) - morsowanie specjalne    
     
     

 

     
 

O morsowaniu

Korzyści z zimowych kąpieli jest sporo: zahartowanie ciała, zwiększenie odporności organizmu na choroby zimowe, poprawa wydolności układu sercowo-naczyniowego, lepsze ukrwienie skóry. Bycie morsem powoduje że ubierasz się w lżejsze stroje.

Regularne dostarczanie organizmowi zimnych bodźców, powoduje zwiększenie tolerancji na niskie temperatury.

Korzystne zmiany:
- lepsza regulacja i bardziej długotrwała produkcja ciepła (termogeneza)
- korzystne dostosowanie krążenia krwi
- zmniejszenie objawów astmy i schorzeń reumatycznych
- lepsze samopoczucie

U normalnych ludzi, narażenie na zimno skutkuje stresem, dreszczami i natychmiastowym zwiększeniem metabolicznej termogenezy. U morsów zwiększa się termogeneza dużo wolniej poprzez przyspieszenie metabolizmu. Prawie nie występują u nich dreszcze lub tylko w niewielkim stopniu, produkcja ciepła jest wolniejsza, ale bardziej długotrwała, ponieważ temperatura wraca do normy po wyjściu z wody. Osoby przyzwyczajone do niskich temperatur są prawie niewrażliwe na zmiany temperatury ciała przy skórze.

 

 

 

     
 

WARTO WIEDZIEĆ...

Termoregulacja 

Morsowanie to jedna z możliwości regulacji temperatury ciała, która wzmacnia system immunologiczny. Współczesny człowiek chroni się wszelkimi sposobami przed działaniem zimna za pomocą ciepłej odzieży. Dzięki temu nasz naturalny mechanizm termoregulacji uległ osłabieniu. Im bardziej oddalamy się od natury, wykorzystując owoce cywilizacji, tym bardziej osłabiamy procesy termoregulacji. Dopiero morsowanie pozwala je ponownie aktywować. 
Zanurzenie w lodowatej wodzie prowadzi do silnego zwężenia się naczyń włosowatych i peryferyjnych naczyń krwionośnych. Krew przepływa z kończyn do serca i mózgu, aby zapewnić prawidłową pracę ważnych dla życia organów i strzec organizm przed wychłodzeniem. 


Pierwsza kąpiel 

Praktycznie każdy człowiek ze zdrowym sercem może morsować. W momencie kontaktu z lodowatą wodą pojawia się tak duży stres, który aktywuje wyrzut biologicznie aktywnych substancji, pozytywnie działających na system immunologiczny człowieka. Ten proces chroni ludzi przed chorobą. Nawet lekkie przeziębienie nie powinno być przeszkodą przed wykąpaniem sie w lodowatej wodzie. Wręcz przeciwnie, jak pokazuje praktyka, po takiej kąpieli proces zdrowienia znacznie przyspiesza. Tym mniej jest przeciwwskazań przy schorzeniach chronicznych. 


Rozgrzewka przed kąpielą – gimnastyka, bieg czy gorąca herbata. 

Aby wzmocnić mechanizm termoregulacji , ważne jest, aby przed morsowaniem dostatecznie zaopatrzyć organizm w tlen. Uzyskać to można za pomocą różnych ćwiczeń gimnastycznych i sportów aerobowych (np. bieganie, jazda na rowerze), które zapewniają dodatkową produkcję ciepła, w rezultacie której krew i tkanki nasycą się tlenem. Niestety tego zadania nie zapewni nawet najbardziej gorąca herbata, ani inne ciepłe napoje, tak więc nie ma większego sensu przed kąpielą niczego pić. Oczywiście nie wolno również spożywać napojów alkoholowych. 
Najlepiej rozgrzewać się przed morsowaniem, uprawiając sport, który najlepiej lubimy –najskuteczniejsze będzie jednak bieganie. Jest jedną z najbardziej naturalnych form ruchu. Wiele badań wykazało, że podczas biegania otwierają się tysiące małych naczynek krwionośnych i wspólna praca mięśni pompuje krew do całego ciała, nasycając wszystkie tkanki tlenem oraz wzmacnia układ krążenia wszystkich organów, a szczególnie serce, mózg i płuca. 


Długość kąpieli 

Długość pobytu w zimnej wodzie dla każdego może być całkowicie różny: od kilku sekund do kilku minut. Tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia. Ważny jest sam moment zanurzenia i zadziałanie mechanizmu termoregulacji. Dlatego też najlepiej zanurzać całe ciało, łącznie z głową. 


Morsowanie z dziećmi 

Morsowanie z dziećmi jest oczywiście nie tylko dopuszczalne, ale również polecane. 
Dopuszczalny wiek, aby zacząć morsować to 3 lub 4 lata. Oczywiście nic na siłę. Pierwsze morsowania powinny mieć formę zabawy, aby przyzwyczaić dzieci do zimnej wody. Dziecko szybciej wejdzie do wody z ojcem, matką czy z dziadkiem i babcią. Morsowanie nie tylko hartuje i poprawia zdrowie, ale również stabilizuje klimat psychologiczny w rodzinie. 

 

 

 

Hipotermia Extreme
Szkolenie na wypadek szybkiego wychłodzenia organizmu

 

Hipotermia to u ludzi dolegliwość, w wyniku której temperatura ciała spada poniżej 35 °C.
Stan taki jest spowodowany zbyt szybkim ochładzaniem organizmu w stosunku do jego zdolności wytwarzania ciepła.
Najczęściej jest to spowodowane działaniem zimnego powietrza a zwłaszcza zimnej wody.
Zakres przeżycia u poszczególnych osób jest uzależniony od ogólnego stanu organizmu: zmęczenia (np. po przepłynięciu jakiegoś odcinka), głodu, niedawno przebytej chorobie, wieku (osoby w podeszłym wieku oraz najmniejsze dzieci mogą mieć trudności z utrzymaniem prawidłowej temperatury ciała w niskiej temperaturze otoczenia).

Hipotermia wpływa na zdolność właściwej oceny sytuacji. 
Łatwo przeoczyć moment, kiedy tracimy orientację i wtedy musimy liczyć na inne osoby, które mogą zauważyć nasze irracjonalne zachowania i spowolnione reakcje. 
Jeżeli oziębianie postępuje dalej, dezorientacja przechodzi w zobojętnienie, szczególnie niebezpieczne, ponieważ ofiara przestaje interesować się własnym losem.

   
 

 

                   Postępy Hipotermii (wyziębienia) w zależności od temperatury wody

Rezerwacje  
  Temperatura wody st. C Zmęczenie lub utrata przytomności Przewidywany czas przeżycia  
0.3 poniżej 15 minut poniżej 15-45 minut
0.3 - 4.5 15-30 minut 30-90 minut
4.5 - 10.0 30-60 minut 1-3 godzin
10.0 – 15.5 1-2 godzin 1-6 godzin
15.5 – 21.0 2-7 godzin 2-36 godzin
 

 

Sprawdzenie i przygotowanie się na takie sytuacje jest jedyną gwarancją powodzenia w realnej sytuacji survivalowej.
Sprawdź jak reaguje Twoje ciało na hipotermię! Dowiedz się jak przygotować i ratować się w takiej sytuacji.
Szkolenie odbywa się w jeden dzień od rana do wieczora w miesiącach od listopada do kwietnia.

(wymagana temp. wody max 5st.C)
Całe szkolenie z udziałem ratowników medycznych.

Plan szkolenia
Wykłady:
- Przetrwanie w warunkach zimowych
- Hipotermia, jak działa
- Jak reagować w przypadku hipotermii

Praktyka
- Kontrolowane wychłodzenie organizmu (kąpiel w wodzie w temp. poniżej 5st.C, preferowane 0,5st.C)
- Techniki ratowania z przerębli (w zależności od tem. wody)
- Techniki rozgrzewania organizmu w warunkach zimowych
- Realne sytuacje (wpadnięcie do zimnej wody w odzieży, rozpalenie ognia)
- Postępowanie od pierwszych objawów hipotermii

Wymagane wyposażenie:
- Odzież zimowa
- 2 pary ciepłych skarpet, rękawic, czapek
- Sprzęt, nóż, krzesiwo syntetyczne do rozpalania ogniska - polec.Light My Fire
- Kąpielówki
- 2 ręczniki
- Termos z herbatą
- Zapasowy komplet odzieży do symulowanego wpadnięcia do wody (polar, podkoszulka, kurtka, spodnie, lekkie buty, skarpety, bielizna)

Jest to szkolenie przeznaczone dla każdego bez względu na zaawansowanie i doświadczenie.

Terminy dowolne

Zapisz się na szkolenie poprzez mail:
survivalwielkopolska@gmail.com

 

-------------------------------------------------------

UWAGA
Jeśli chcesz zarezerwować dowolny termin, masz jakieś wątpliwości, chcesz o coś zapytać napisz do nas.

survivalwielkopolska@gmail.com

 
  Galeria - HIPOTERMIA EXTREME >>>>    
  ---------------------------------------------------------------------------------------------    
  Wymagania - ukończone 18 lat    
  Ilość uczestników: od 3 do 10    
  Szkolenie 1 dniowe na terenie Wielkopolski    
  Badanie lekarskie potwierdzające brak przeszkód w morsowaniu    
  Koszt > 350 PLN    
   
   
  © Wielkopolska Szkoła Survivalu - All Rights Reserved.__kontakt- survivalwielkopolska@gmail.com